Woensdag 13 oktober 2015, Leopard Mountain reserve

14 oktober 2015 - North Uthungulu, Zuid-Afrika

Goed, ik was gestopt met schrijven nadat we onze lunchmand hadden genuttigd.
Om 16 uur was er in de loungelodge een high tea en alle gasten waren hier aanwezig.
Er stond lekkers in de vorm van hartige hapjes maar ook aan onze zoete kauwers was gedacht. Het kon niet op, letterlijk en figuurlijk.
Om 16.30 uur gaf onze gids Themba het startsein om richting de open trucks te gaan en onze plaats in te nemen.
"Let's Rock en Roll" he said!!"
Na nog geen 10 minuten rijden kwamen we al de eerste groep giraffen tegen. Wat een statige dieren zijn dit toch.
Binnen niet al te korte tijd kwamen we bij een waterpoel en hier stond een grote familie olifanten zich te goed te doen bij het water. Drinkend, spetterend en de 3 kleintjes lagen in de modder te spartelen.
Via een omweg zorgde onze gids ervoor dat we deze groep weer tegenkwamen nadat ze bij de poel vertrokken waren. Er was 1 heel klein olifantje bij en 2 iets grotere. Het aller kleinste olifantje ging onder het lopen steeds op de grond leggen waardoor de moeder( gok ik)haar met haar slurf steeds een zetje moest geven, zo van " kom op doorlopen jij". Geweldig om te zien.
Het begon al iets te schemeren toen onze gids door de radio zender hoorde dat er cheeta's gespot waren door een andere truck. Daar hadden wij ook wel oren naar dus het was even gas op de plank om deze prachtige dieren hopelijk ook te mogen aanschouwen.
Terwijl we in het gebied waar ze gezien waren stil stonden met onze truck begon er en impala bok behoorlijk te brullen. Dit betekend maar  1 ding, er dreigt gevaar!!! Met zijn buss eye's on speurt Themba het gebied af en na nog geen 5 minuten zien we op de lijn van de berg tegen de horizon 2 cheeta's lopen. Met de truck erachter aan en op een geweldige afstand mogen we getuigen zijn van deze twee prachtige dieren.
Ze laten zich niet gek maken en verdwijnen ook wel weer richting de bebossing. Maar toch...geweldig was het!
Nadat het al echt donker is geworden stoppen we op een zo hopen wij veilige plek om iets te drinken en iets te proeven van kip/billtong( gedroogd vlees) of een pinda snack.
Er wordt gezellig met iedereeen gesproken, uiteraard in het engels( wij hebben 4 amerikanen in de truck) en daarna gaat de tocht verder.
Themba heeft  nu ook een grote schijnwerper voor zich en net als zijn ogen gaat deze van links naar rechts en spot het hele gebied af. Ongelofelijk wat hij ook nu nog allemaal ziet. Ik zie i.i.g. geen hand voor ogen. Maar als ik naar boven kijk zie ik  een groot geheel van ontelbare sterren en in het midden een lichtstraal die gigantisch is...De Melkweg!!. Wat een wonderbaarlijk gezicht...miljoenen, ontelbare sterren en daar rijden wij dan in de nacht( 20.00 uur) en mogen dit waarnemen.
Moet gelijk denken aan de geschiedenis van Abraham...wat moet hij wel niet gedacht hebben toen God hem zei dat zijn nageslacht zo groot zou zijn.
Als klap op de vuurpijl komen we na een stukje rijden een.... LEPHARD tegen. Whooooo, de BIG FIVE is compleet deze vakantie en Leo kan een vreugde kreet niet onderdrukken, haha.
Zijn handen gaan omhoog, alsof hij ik weet niet wat gewonnen heeft.
Hij krijgt ook nog eens dit geweldige dier op de gevoelige plaat en apetrots laat hij deze foto zijn aan de anderen in de truck.
Die camera is toch wel zijn maatje geworden deze vakantie!!
Terug in de lounge lodge staat ons buiten in een open ruimte een geweldig diner te wachten.
In het midden brand een haardvuur en eromheen staan keurig gedekte tafels met witte kleden, olielampen op en om de tafels heen.
Echt aan alles is gedacht.
Per bord wordt het eten geserveerd. Onder het geluid van kwakende kikkers( behoorlijk in volume) wordt er heerlijk gegeten. Na de maaltijd komt 1 van de serveersters ons nog even zo'n kikker laten zien. Ze houdt hem wel goed in haar hand gelukkig.
Na de maaltijd zitten we nog een klein half uurtje op het balkon van de lounge lodge  met het zweedse koppel die hier ook zijn en nog een jong stel uit Duitsland en daarna is het toch echt tijd om onze eigen lodge op te zoeken. Maar zoals ik al eerder schreef, gebeurd dit lopen ernaar toe onder begeleiding en dit verloopt prima. Ze opent zelfs de schuifdeuren en kijkt nog eens binnen en zegt, " no lions, no cheeta's and no Lephard, Now you can go to sleep! Geweldig.
Binnen bij de stoelen staat een karaaf met 2 kleine glaasjes. Er zit iets van port /sherry in en uiteraard vind Leo dit wel lekker. Ik hou het bij een glaasje water, haha.
Tijd om in ons hemelbed te kruipen en een goede nachtrust te nemen.
Het is ongeveer 22.30 uur dus we mogen tot 4.45 uur "uitslapen"

Woensdag 13 0ktober 2015
Vroeg in de morgen van deze nieuwe dag deed ik mijn ogen open( 4.00 uur).
De wind waaide om onze lodge heen en ik mocht nog even slapen, maar de geluiden om ons heen en de wind hielden mij wakker.
Benieuwd wat deze nieuwe dag ons weer zou brengen.
Om 4.45 ging het alarm af en werd Leo ook wakker. De bergschoenen werden aangetrokken en deze morgen een laagje over een shirtje heen. De zon moest nog opkomen en de wind maakte dat het best nog wel fris aanvoelde.
We mochten zelf naar de lounge lodge lopen, het begon ook al iets lichter te worden. Later begrepen wij dat rond de klok van 4 uur het gebied rondom de lodges al geinspecteerd was door onze gidsen zodat het veilig was om te lopen.
Een heerlijke bak koffie en een biscuitje was het lichte ontbijt voordat onze ochtend game drive begon.
Rond de klok van 5.30 uur startte onze gids de motor van de truck en vertrokken we.
Er waren vanmorgen wilde honden gespot en wij wilden deze dieren ook wel eens met eigen ogen zien. Na ongeveer 45 minuten kwamen we bij een poel en daar in de schaduw lagen 6 wilde honden bij elkaar. Ze waren nou niet echt moeders mooiste als ik het mag zeggen.
Er zijn echt mensen die de parken afgaan om alleen een glimp van deze dieren te zien.
Er zat niet veel beweging in en ze lagen heerlijk te "chillen"
Op een veilige plek dronken we de beroemde "Rangers coffee", of te wel, koffie met amarula. Lekker hoor, op de vroege morgen alcohol in je koffie!! We moeten nog een lange dag dus ik ben benieuwd.
Aangekomen bij een waterplek lagen daar 2 mannetjes leeuwen en een leeuwin. Geheel ontspannen( althans, dat denken wij) liggen ze daar en hun ogen gaan rustig van links naar rechts. Toch wel waakzaam denk, wie weet wie of wat er deze morgen water komt drinken maar alle dieren blijven zolang wij daar staan op veilige afstand en nemen het zekere voor het onzekere.
Onze game drive deze morgen levert ons nog prachtige beelden op van de giraffen, neushoorns(witte), impala's, wrattenzwijnen, zebra's, rode duiker,  mongoose, gnoes(wilde beesten), en een zwarte grote struisvogel waarvan ik zijn naam niet meer weet en apen die als een malle er vandoor gingen toen de auto aan kwam rijden
Bij aankomst in de lounge lodge stond het ontbijt geserveerd op de tafel en werd er gezamelijk gegeten.
Na het ontbijt konden er keuzes gemaakt worden voor activiteiten. Er is een spa voor degene die een heerlijke massage wil, en ook kan men naar de interactie met de olifanten verderop in het andere park( dit hebben wij al gedaan). Wij kiezen ervoor om naar de hide gebracht te worden en daar verblijven we ongeveer 1 uur.
Er liggen 3 leeuwen bij de waterpoel wat ervoor zorgt dat de andere dieren wel willen drinken maar het niet wagen om dichterbij te komen. Een klein groepje impala's probeert het wel, maar een poging om aan te vallen van een jonge leeuwin zorgt ervoor dat ook zij verdwijnen in de bossen. Hopelijk krijgen zij iets later wel de gelegenheid om te drinken want de zon zorgt ervoor dat de temperatuur weer oploopt.
Als wij met de truck terug komen krijgen wij onze lunch picknick mand mee en mogen we heerlijk gaan genieten in onze lodge van alles wat we hier zien en horen.
groetjes van Leo en Arenda, xxx