Dagen in Leopard Mountain Rhino reserve, 14 en 15 oktober 2015

15 oktober 2015 - North Uthungulu, Zuid-Afrika

Na wederom een gezellige high tea met al de gasten kunnen we weer plaatsnemen in de open trucks voor de middag/avond game drive.
Natuurlijk wordt er door nieuwe gasten gevraagd aan Themba of we het luipaard gaan opsporen. Hij verteld hun dan dat het echt ook wel geluk moet zijn om hem te vinden en dat we hem gisteren avond hebben gezien, daarvoor was het 7 weken dat hij hem niet in het reserve gezien had. Ja wat wil je ook met 32.000 hectare aan grond.
Wij zouden het fijn vinden als we de zwarte neushoorn tegen zouden komen en warempel, nog geen 10 minuten later schiet Themba volaan op het rempedaal en staan we oog in oog met dit prachtige dier. Hij ziet er inderdaad anders uit als de witte neushoorn maar is ook heel schrikkerig. Hij rent eigenlijk gelijk de bosjes in maar onze gids geeft niet zo maar op. Hij begint de geluiden van de neushoorn na te doen en na 2 minuutjes zien we dat de neushoorn voorzichtig terug komt lopen. Dit gebeurt ongeveer 4 x en we hebben ruimschoots de tijd om te genieten van dit geweldige dier en de camera's klikken voordurend. Themba verteld ons dat we bij deze neushoorn niet in een keer weg kunnen rijden want dan zal hij achter ons aankomen enons aanvallen. Dat is iets wat je niet wil meemaken.
Je moet op deze momenten vooral ook genieten en de camera's klikken behoorlijk.
Voor alle ontmoetingen met de dieren en de omgeving geldt zeker dat het in je geheugen geprint staat. Los van de prachtige foto's die er gemaakt zijn.
Iets verderop komen we een kudde olifanten tegen die letterlijk een bos aan het omzagen zijn. Daar komt dus het spreekwoord vandaan denk.
Ze breken de bomen af en duwen ze om als waren het rieten stengels. En bij sommige doen ze het gewoon omdat ze in de weg staan denk. Bij andere trekken ze de wortels er van af en de anderen eten de takken en bladeren op. Alles wat ze in hun mond kunnen stoppen verdwijnt. Ongelofelijk.
Op deze geweldige game drive komen we ook nog een witte neushoorn tegen met een jong. Het jong is nieuwsgierig en komt richting de truck lopen. Foto momentje dus!!!
Giraffen staan ook geweldig te poseren en helemaal leuk is het dan als je net op zo'n moment een filmpje staat te maken.
Binnen korte tijd begint het te schemeren en is het ook donker. Met de stop onderweg voelt het toch wel anders om uit de truck te stappen dan wanneer het nog licht is. In de verte zie ik wat bewegen en het komt ook echt dichterbij. Ik vind het toch wel verstandig om onze gids hiervan op de1hoogte te stellen, hij is nl bezig met de drankjes voor iedereen uit de box te halen. Hij kijkt naar de richting die ik aanwijs en zegt; ohhh that's a Rhino. Don't worry,  he has very bad eyesight". Nou dat zal dan wel denk ik maar ik hou hem zelf wel goed in de gaten. Haha. Terug rijdend in het donker met de spotlight aan komen we nog behoorlijk veel konijntjes of haasjes tegen. En als klap op de vuurpijl van dezeavond rijden we tegen 2 cheeta's an die waarschijnlijk aan hun jacht gaan beginnen.
Wat een geweldige gamedrive. Onze gids zegt dat we nu terug gaan maar hij begint met zijn lichten van de truck te knipperen en uiteindelijk rijdt hij zonder lichten in het donker, je ziet echt helemaal niets. Naast mij zit een Amerikaan die het niet echt kan waarderen en hij mompelt van alles. Ik denk ook wel van nou je mag je lichten wel weer aandoen en direct staat de truck stil en zien we het silhouet van een grote boom voor ons. Themba doet de lichten van de auto aan en voor ons staat een tafel gedekt met een wit kleed, daarboven hangen olielampen en daarnaast hangt in een koeler in de boom een fles champagne. De glazen staan al gereed op de tafel.
Hij wil zo zegt hij met ons een toost uitbrengen op de geweldige tijd die we met elkaar hebben en hij wil zijn dankbaarheid uitspreken dat we hier naartoe zijn gekomen om kennis te maken met dit geweldige park en ons bezoek aan Zuid Afrika. Wij konden dit alleen maar beantwoorden met een applaus voor hem en brachten met elkaar een toast uit. Themba zelf dronk trouwens niet!
Terug in de lodge stond ons net als gisteren weer een diner te wachten. De binnenplaats (grond is van zand) was ingericht als een super de luxe openlucht restaurant met het kampvuur in de midden. Wat een ambiance!!!!!!!!
We zaten deze avond aan tafel bij onze kennissen uit Zweden en hebben het gezellig gehad.
We lagen om 22.00 uur op bed. Voelden dat we moe waren en het heeft niet lang geduurd voor we sliepen denk ik zo.
Midden in de nacht word ik wakker en hoor echt wilde dieren brullen. Ik roep om Leo maar krijg geen antwoord. Wederom maken de dieren een enorm geluid en ik denk; waarom ben ik dan ook helemaal alleen in het bos. Het zal echt niet lang geduurd hebben maar voor dat ogenblik wel, tot ik me realiseer dat ik gewoon in bed leg en mijn arm uitstrek en Leo voel liggen. Jeetje,  dat geluid is niet van de dieren maar Leo ligt gewoon te snurken. Het duurt even maar ik besluit toch maar weer lekker te gaan slapen. Deze droom vertel ik hem natuurlijk als we wakker worden. Ach..Hoe bedoel je dat alles in me hoofd aan het tollen is.
De wekker gaat vanmorgen ook om 4.45 uur en we lopen om iets over 5 uur naar de lounge lodge voor een bakje koffie.
Vanmorgen op de game drive staat ons een leeuwenrit te wachten. Op 2 verschillende plaatsen liggen eerst 3 leeuwen en op de andere plek krijgen we het voor elkaar om 3 prachtige mannetjes leeuwen en 3 vrouwtjes te spotten.
Onderweg passeren we nog een kudde olifanten en we zien dat dit dezelfde kudde is als de kudde die 2 dagen geleden ons een mooi schouwspel lieten zien met de kleine olifantjes erbij.
We beseffen maar al te goed dat dit onze laatste volle dag in Zuid Afrika zal zijn en dat we morgen moeten vertrekken van dit unieke plekje op de aarde. We hebben genoten en doen het nu nog, maar morgen zullen de koffers gepakt gaan worden na de ochtend drive.
We moeten morgen om 17 uur op de luchthaven van Richard's Bay zijn en van daar uit hopen we in Johannesburg aan te komen.
Vanuit Johannesburg vliegen we naar Nairobi en dan uiteindelijk rechtstreeks naar Amsterdam. Hier open we om15.45 uur te landen.
We hopen dat we veilig thuis mogen komen en onze kinderen, familie en vrienden weer mogen ontmoeten.
Deze reis (vakantie) was een geweldige ervaring en beleving.
We hadden er in ons hoofd wel een voorstelling van maar het is niet te beschrijven eigenlijk hoe mooi het hier is.
De safari's waren de kersjes op de taart en de landschappen, zeker vanaf bepaalde hoogtes adembenemend.
Dit land heeft ons hart geraakt, ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.
De mensen van Zuid Afrika die wij mochten ontmoeten zijn mensen met het hart op de juiste plaats. Veel hebben ze niet maar wat ze bezitten geven ze weg. Iets om als voorbeeld mee te nemen en vast te houden. Wel maak ik me zorgen om de armoede onder de mensen in de kleine dorpen, waar ze echt niets hebben. Mensen lopen soms halve dagen langs de wegen om ergens te komen en dan zitten ze aan de kant van de weg suikerriet te kauwen wat van de vrachtwagens is afgevallen.pffff.
Als het zo mag zijn zullen we ergens in dit land vast nog wel eens terugkomen denk ik zo.
De toekomst zal het wel uitwijzen.
Ik wil ook nog iedereen bedanken voor het meelezen, meebeleven en de reacties die we kregen, dat was ook leuk om te lezen.
Ik weet niet of ik morgen nog de tijd heb iets te schrijven dus voor nu laat ik het hierbij.
De groetjes van ons beiden en we hopen elkaar gauw thuis te ontmoeten
Xxx Leo en Arenda

1. Nico Hoek:
    15 oktober 2015
    Hoi Leo en Arenda. Wat een schitterend verslag weer!! En een brullende leeuw naast je in bed is ook weer wat anders. Leo doet zijn naam wel eer aan :-).
    Wij hebben genoten van de verhalen. We wensen jullie nog een fijne dag en een goed afscheid toe. Een hele voorspoedige en behouden reis toegewenst. Viaja con Dios!!
    En als het even kan: neem wat zon en warmte mee!

Groeten,

Nico en Petra
  2. Petra:
    15 oktober 2015
    Jullie zijn een prachtige vakantie rijker maar aan al het goede komt een einde. Ik wens jullie een goede thuis reis toe. Ik wil die bruine bekkies wel zien en jullie snel in de armen sluiten. X
  3. Bram en Rina:
    15 oktober 2015
    Beste Arenda en Leo. We hebben met het volgen van jullie onze vakantie weer herbeleefd. En het is leuk als je zelf zo'n mooie vakantie gehad heb, om jullie ook volop te zien genieten. Ik zeg "zien", want je ziet alles weer voor je. En ja, Rhino Reserve is een verhaal apart. Maar Arenda, jij een verhandeling houden over olifanten die een bos omzagen en denken dat daar het spreekwoord vandaan komt. Volgens mij is het gezegde ontleend aan Leo die als een leeuw ligt te snurken. En voor als je het nog niet meegemaakt hebt. Dat geluid is echt alsof hij naast je nachtkastje staat. Dus conclusie, Leo is flink tekeer gegaan. Maar Arenda en Leo laat je hoofd nog maar ff lekker tollen want het zijn fantastische dingen die jullie meegemaakt hebben. Als je het warm krijgt, bedenk dan dat je "the African fever" hebt. Wij hadden er na de eerste reis last van. Mochten een 2e reis maken. Maar het ergste van alles is, het is niet weg gegaan, alleen maar erger geworden (-:
    Lieve mensen, wij zij blij dat jullie zo genoten hebben. Een goede en voorspoedige thuisreis en hopen jullie snel te spreken. Bram en Rina
  4. Ria:
    16 oktober 2015
    Hallo afrika vac gangers, was erg leuk om alles te lezen van jullie, wat jullie gedaan en beleefd hebben . De promotie man (Bram ) heeft op de vac beurs jullie een mooie vac aanbevolen.Goede vlucht naar huis, en arenda is meegevallen ,zo 3weken zonder de kinderen ,denk wel ,na alle dag progamma,s. Goede reis naar huis,en we doen op werk maar langer koffie drinken ,om alles te horen ,gr Ria
  5. Marianne:
    16 oktober 2015
    Wat een mooie verslagen Arenda ! Turkije gaat hem denk niet meer worden als jullie vakantieland :) jullie zijn verliefd geworden op een ander land.Een goede terugreis beiden en we zien jullie snel zodat we al jullie ervaringen kunnen horen.Liefs van ons uit een koud druilerig Katwijk.